Alles wat je al eens had willen doen, kun je proberen uit te voeren bij de explorers. De groep is wat kleiner dan bij de scouts en dus is het makkelijker om bijvoorbeeld eens ergens in een klimhal te gaan klimmen. Ook een gave dropping is, met het regelen van een paar auto's, zo voor elkaar. Een kamp in het buitenland is helemaal het einde. Met een rugzak op je rug letterlijk en figuurlijk je grenzen verleggen. Een tocht van 30 kilometer lopen, en dan met je maten neerploffen aan een kampvuur.
Van speleologie tot straattheater, van zeezeilen tot zingen, van kampvuur in Kroatië tot afzien op de Ourthe...
Abseilen, kanovaren, primitief kamperen, dagje strand en lekker stappen in dezelfde vakantie. Je eigen mok uit berkenhout hakken. Samen met een groep in Zuid-Afrika een milieuproject opzetten via Internet. Naar de Wereld Jamboree in Thailand. Niks is onmogelijk. Bij explorers blijft het niet bij plannen maken. Plannen zijn er om uitgevoerd te worden. Als je de leeftijd van 15 jaar hebt bereikt, ben je wel toe aan nieuwe uitdagingen. Dat elke week de leiding iets voor je organiseert is wel leuk, maar je hebt zelf ook zoveel ideeën en je wilt wel eens inspraak hebben. Dan zijn er de explorers. In principe hebben de leden het daar met elkaar voor het zeggen. Ze worden bij alles wat ze doen gestimuleerd en geholpen door de begeleiding. Als dat niet je grenzen verleggen is?
Kortom, explorers hebben het zelf voor het zeggen. Ze maken samen plannen, bepalen hun eigen avontuur, daarom is geen dag hetzelfde. Natuurlijk worden ze daarbij geholpen door hun begeleiding. Van abseilen tot kampvuur maken, van een dagje strand tot primitief kamperen, van een film maken tot een kamp in het buitenland. Dus, wat wil je nog meer...? Oftewel: alles kan en mag bij de explorers. Mits binnen bepaalde grenzen natuurlijk. Wekelijks laser- gamen is niet mogelijk, niet alleen vanwege het geld, maar ook omdat het niet echt "scoutlike" is. Zo nu en dan komt het wel eens voor dat iedereen van de groep ontzettend graag een activiteit wil doen die eigenlijk te duur is. Dan wordt een eigen bijdrage gevraagd.
De leden gaan bij de explorers zelf aan de slag. Zij bedenken voor het komende half jaar een globale programmering. Elk programma wordt door twee leden uitgewerkt en georganiseerd, waarbij ze back-up hebben van één van de begeleiders. Dat komt allemaal op papier te staan zodat je een overzicht hebt van de programma's van de komende tijd. Plannen maken is één, ze uitvoeren is twee. Maar organiseren kun je leren. En dat is de bedoeling bij de explorers. Eén van de begeleiders houdt een oogje in het zeil, bijvoorbeeld wat betreft de tijdsplanning, en of er bijvoorbeeld wel een pan meegaat als er op vlotten gekookt en gestookt wordt! Begeleiding is dus heel handig. Het is niet de bedoeling dat ze de leden 'bezighouden', dat ze de leden voorgekookte activiteiten voorzetten. Juist niet. Maar wel dat ze je net dat laatste zetje geven om iets te doen. Dat ze een goede reden geven om uit je stoel te komen, en een beetje hulp bieden als de zaak dreigt te stranden. De begeleiding bij de explorers heeft, zoals eerder gezegd, een andere functie dan de leiding bij de andere speltakken. Het kan best eens zijn dat zij de organisatie voor een verrassingsprogramma op zich nemen, maar dat is dan een uitzondering. De explorers zijn in principe zelf verantwoordelijk, maar de eindverantwoordelijkheid ligt altijd bij de begeleiders. Een explorer begeleider is minimaal 21 jaar. Om de explorers te helpen bij het maken van programma's heeft de explorer begeleiding een hulpmiddel bedacht:
Wie?
Voor wie is het programma bedoeld? Alleen Explorers of draaien we samen met een andere Speltak? Zijn alle aanwezigen bekend met Scouting, of zijn er ook vrienden of ouders? Hoeveel mensen zijn er?
Wat?
Wat wil je gaan doen? Is er een vast onderdeel (bijv. pionieren) waar je mee moet werken? Wat is het doel van het programma?
Waar?
Is je programma in het hoofdkwartier of ga je naar het bos? De locatie is belangrijk voor de informatie die je de rest van de Explorers moet geven, maar heeft ook invloed op je programma. Is pionieren in het hoofdkwartier wel zo leuk?
Waarmee?
Welk materiaal is nodig voor je programma? Wat kost je programma? Wat moet aangeschaft worden en wat is al aanwezig in het hoofdkwartier? Is het materiaal wat je wilt gebruiken aanwezig in het hoofdkwartier of is het uitgeleend? Kun je zelf bij het materiaal dat je nodig hebt of moet je iemand vragen het klaar te zetten? Heb je zelf tijd nodig om iets klaar te zetten?
Wat als...?
En wat als je nou gaat koken en stoken en het regent dat het giet? Wat als materialen niet aanwezig zijn? Wat als er ineens maar vijf mensen komen opdagen als jij levend Stratego had gepland? Denk aan waar het fout kan gaan en hoe je eventuele problemen oplost!